Monday 4 February 2013

Tidningsanalys

Lantliv är en tidning fylld med inredningstips, mode, mat, resor...
    Målgruppen för tidningen är mest kvinnor, men varför inte också män, som söker det lilla extra i sitt liv då det handlar om sitt hem. De åker hem till familjer i speciellt Sverige för att läsarna ska få lite tips för inredning av deras hem. Tidningen lämpar sig också bra för de som är intresserade för matlagning, eftersom den är fylld med en massa fina recept. Det brukar också göras resor till bland annat Frankrikes fina vingårdar där markägarna berättar om sina viner och gårdens historia. Mode dyker upp bland alla recept och andra tips. Det är inspirerat av en lite "lantigare" stil, som hela tidningen.
    Just den här tidningens framsida vill sälja tips och inspiration till sköna badrum och mysiga vinterhem.

  
    Lantliv har överlag en väldigt ljus färgskala vilket ger en lite dyrare och glammigare bild av tidningen. De stora bilderna gör att det blir mycket mera intressantare att läsa en artikel. Kvalitén på bilderna är hög och det leder till att hela läsupplevelsen blir lyxig. Typsnittet är jämnt genom hela tidningen och det är lättare att orka läsa deras artiklar. Förhållandet mellan bild och text är riktigt bra, passligt av båda två. Hela tidningen är mycket bra planerad, vilket tyder på professionellt arbete.
    En klar politisk inriktning ser jag inte i tidningen. Några budskap hittar man här och där. Du kan få ditt hem att se ut som dig själv med små ändringar här och där. Det behöver inte kosta en hel förmögenhet för att se lyxigt och glammigt ut.
    Helheten man får av tidningen är välplanerad och professionellt arbete!
    Utgivs av LRF Media AB, som också ger ut Drömhem, Hembakat och Allt om historia, för att nämna några. De just listade är svenska tidningar men de ger också ut några finska, bland annat Leivotaan, Maailman historia och Tractor.

No comments:

Post a Comment